На 16, 17 и 18 октомври в град Варна се проведе XIV Национално състезание по природни науки и екология. Участниците трябваше да изработят, представят и защитят проект по избрана от тях тема от проблематиката на културно-образователната област „Природни науки и екология”.

Състезанието се проведе в два кръга. В І-и кръг състезателите представиха разработения от тях цялостен проект на постерна сесия (изложба), а във ІІ кръг го защитиха публично с презентация, като участниците бяха разделени в две възрастови групи: V–VІІІ клас и ІХ–ХІІ клас.
 


По традиция в състезанието участват голям брой отбори от цялата страна, а област София тази година беше представена от два отбора на ЧПГЧО „ЧЕЛОПЕЧ”, ръководени от г-жа Камелия Савова, учител по биология и химия и ръководител на клуба по екология "Rebirth" и от г-жа Илонка Ценкова, ст. експерт по ПНЕ в РИО София-регион.

Таня Червенкова и Ивелина Харалампиева от 12б клас се представиха отлично с проекта си на тема „Хидравлични системи”, завоюваха трето място в общото класиране и бяха оценени с отлични оценки (5.75), които са пълноправни кандидатстудентски оценки за прием във ВУЗ в България.
 


Диляна Минкина от 12а клас и Димитринка Ненчова от 12б клас представиха проекта си „Фактори, влияещи растителния растеж”, също се представиха достойно и извоюваха много добра кандидатстудентска оценка (5.25).

Момичетата и техните ръководители обмениха оригинални идеи с другите участници. Те си тръгнаха от морската столица с медали, грамоти и други награди, а също и с незабравими емоции, вълнуващи преживявания и нови приятелства.
ЧПГЧО „ЧЕЛОПЕЧ“
 

На 30.09.2015 год, ЧПГЧО „ЧЕЛОПЕЧ“ отбеляза деня на европейските езици, като с това за пореден път доказа, как дни като този са само повод за училища като нашето да демонстрират как обучението може да се превърне в кауза, в мисия, на която, вярваме и сме посветили всичките си усилия, а именно– правото на всеки един от нас да се почувства свободен…, свободен да избере начина, по който да стане част от света. Светът на другите, който до скоро наричахме чужд и от който утре всеки би могъл да носи частица в себе си! А това е нещо, което постигаме и с което несъмнено си струва да се гордеем, особено на дни като този: 26 септември – Европейски ден на езиците!
 


Учениците от XI клас бяха организирали кратка програма по повод Европейския ден на езиците, с която успяха да изненадат приятно всички онези, които с възторг и приповдигнато настроение очакваха да станат част от тазгодишното тържество.
 


Представители на различни класове и випуски с радост се решиха за пореден път да изпитат езиковите си познания, макар и по един по-нестандартен начин, вземайки участие в игрите, които организаторите бяха подготвили. Участниците, които поеха отговорността да приковат вниманието на публиката, трябваше да се справят с различни предизвикателства: да разпознават различни думи, артикулацията на които виждат, но не чуват. Това беше задача за нашите осмокласници. Деветокласниците се справиха великолепно с разпознаването на изречения на различни европейски езици. Десетокласниците пък, се сблъскаха с предизвикателството да съставят изречения на изучавани в училището езици: английски, немски и френски език, като за целта държаха пред себе си определен набор от думи. Изненадани и донякъде притеснени от възложената им задача, дванадесетокласниците трябваше да прочетат текстове на езици, които не изучават и те се справиха изненадващо добре за „некомпетентността“ си.

С това завърши и тържеството, което за поредна година посрещна усмивките и нескритата радост на всички онези, които споделиха щастието да превърнат един обикновен учебен ден в повод за гордост с онова, което постигаме, вярвайки, че заедно реализираме цели, които ни обединяват, дават ни смисъл да продължаваме да сбъдваме мечтите си, заедно, още по-силни и по-целеустремени!
 
Мария Искрова 12“Б“ клас
 

Националната олимпиада по гражданско образование е много добра възможност учениците да развият гражданските си умения и нагласи. От друга страна участието в това състезание стимулира отговорно поведение за участие на учениците в обществения живот на страната.

През настоящата учебна година учениците от ЧПГЧО „ЧЕЛОПЕЧ“ се включиха в надпреварата с проекта „Аз–активен млад гражданин“ на Василена Бачева от XII“А“ клас и проектен ръководител г-жа Димитринка Арнаудова–преподавател по Свят и личност, и История и цивилизация в Гимназията.
 


Василена и Димитринка Арнаудова работят в екип през последните четири години, а натрупаният опит от успешното им участие в национални конкурси, международни състезания и проекти допринесе изключително много за отличното им представяне и на областния кръг на Националната олимпиада по гражданско образование.

Проектът, който разработи Василена има за цел да информира младите хора между 16 и 25 години за дейностите, които са част от обществения живот на тяхната община, да създаде у тях усещане за гражданска култура и да ги провокира за участие в дейностите на своята община като част от идеята за създаване на Европейско гражданство.

Концепцията на проекта е изградена върху основата на три семинарни обучения, с помощта на които младежите да бъдат обучавани в сферата на гражданското образование. Между тях на участниците се поставя конкретна задача, имаща за цел да провери усвоените знания от семинарите и да ги насърчи към конкретни практически действия за развитие на местната общност.

В началото на учебната 2014-2015 год. Василена започна подготовката си по проекта с участие в тридневен учебен семинар на тема: „От апатия към активност в местната общност“, който беше последван от участие в „кръгли маси“ в няколко общини от Софийска област и в младежки форуми на национално равнище. Сериозната подготвителна работа логично доведе до разработването на учебен проект, с който Василена се включи в Националната олимпиада по гражданско образование.

На 16-и април 2015 год. Националната комисия за оценяване и класиране на проектите огласи резултатите, а от окончателния протокол стана ясно, че Василена е единственият зрелостник в Софийска област, допуснат до участие в Националния кръг. Той ще се проведе на 9-и и 10-и май в град Шумен, като във финалния етап предстоят публична защита на проекта пред Националната комисия и решаване на казус по граждански проблем.
 
ЧПГЧО „ЧЕЛОПЕЧ“
 










Камелия Савова е преподавател по биология и химия на английски език. Тя взе участие в проекта на ЧПГЧО „Челопеч“ –„Европейски измерения в преподаването в класната стая“, който е по програма Еразъм+ на Европейския съюз. ЧПГЧО е сред 16-те одобрени училища от цялата страна, който получават финансиране за проект. Ключов момент от целите на проекта заема квалификацията на учителите, преподаващи предмет на чужд език, в чужбина.

Как разбрахте за квалификационния курс?

-Като част от проекта по програмата Еразъм + ,който спечелихме, трябваше да подберем подходящи квалификационни курсове в чужбина. За конкретния курс ’’CLIL Practical ideas for the classroom’’, предлаган от International Project Center, гр. Екзитър, Великобритания разбрах от мои колеги, които горещо ми го препоръчаха.
Реших да им се доверя и след обстоен преглед на програмата се записах на този курс.
 



Как протече?

-Курсът е насочен към преподаватели по предмет на чужд език и набляга на практическата подготовка.Протече в рамките на 11 дни, като освен учебните занятия имахме и туристически мероприятия, които допринесоха за обогатяване на знанията ни за историята, културата, традициите и бита на англичаните. По време на учебните часове разгледахме различни методики за преподаване на чужд език като адаптиране на езика, изграждане на стратегии за преподаване според нивото и възможностите на учениците, работа в екип и др. Всичко това беше подкрепено с много упражнения и интерактивни игри.

Практика ли са подобни курсове във Великобритания?

-Английският език е интернационален език и като такъв Великобритания предлага изключително голям избор от курсове за преподаватели на английски език. Въпрос на личен избор е вида и мястото на курса.

С какво Ви беше най-полезен?

-Всички аспекти от курсът ми бяха полезни- общуването и обмяната на опит с моите колеги, прилагането на различни методи в обучението, практическите упражнения и най-вече идеите, които можем да реализираме в учебния процес.

Какво Ви впечатли най-много в процеса на обучение?

-Впечатли ме организацията на обучителния център, изключителния професионализъм на преподавателката, както и вниманието което обръщаше на всеки един от нас. Впечатли ме енергичността и желанието за работа, както и доброто отношение към нас.

Какво е мнението Ви за преподавателите във Великобритания?

-От наблюденията, които имам мога да кажа, че преподавателите са изключителни професионалисти и са отдадени на работата си.
 



Какво от наученото ще приложите в работата си със своите ученици?

-За мен е важно наученото от курса да не остане само на теория, но и да се реализира на практика.Смятам да подбера и адаптирам към нашата образователна система възможно най-много и различни упражнения. Допаднаха ми техниките за работа в групи, разделянето и поднасянето на материала на малки части, игрите за „затопляне“ и сплотяване на екипа и др.

Каква е следващата стъпка от проекта?

-Следващата стъпка е реализация на наученото, изготвяне на презентация и разпространение на наученото.

Какви места и забележителности посетихте по време на престоя си?

-По време на престоя си в Екзитър имах възможността да го разгледам и да науча повече за историята му, да посетя катедралата и градините Northernhay заедно със крепосните стени на замъка. Освен това имахме организирана богата екскурзионна програма- до Национален парк Дартмур-известен с гранитните си скали и дивите понита,обитаващи хълмовете.Посетихме още Бат, известен с минералните извори и римските бани, Дартингтън и Дартмут, разположен на южното крайбрежие. Самостоятелно посетих Солсбъри и разположения в близост Стоунхендж. В Солсбъри се намира катедралата с най-висока кула и е известна с това, че съхранява Магна карта.

Споделете впечатлението си от кухнята? Любимо ястие?

-За съжаление домакинята, в която бях настанена работеше и беше заложила на така наречената „бърза кухня“ и нямам особени впечатления от традиционната кухня. С колегите ми посетихме типичен английски пъб и опитахме известните Fish and chips. Също така престоя ми съвпадаше с католическия Великден и имахме възможността да опитаме традиционните за Великден Hot cross buns.

Имаше ли нещо, което Ви липсваше в Англия?

-Предвид съвременните комуникации и възможността да общувам с близките си, мога да кажа не, нищо не ми липсваше. В допълнение домакинята ми беше много мила и се стараеше нищо да не ми липсва.

Какви хора срещнахте в Англия?

-Срещнах хора от всякакви националности. В курса участваха две българки, две германки, една испанка и една французойка, като със всички ми беше интересно да общувам. Разбира се най-ползотворно ми беше общуването с англичаните.
 



Различни ли са от нас – българите?

-Англичаните са различни с това, че гледат по-позитивно на живота, по-добронамерени и толерантни са към чужденците.Те са известни със своята любезност, която успях да изпитам.
 



Бихте ли живяла в Англия?

-Ако имам възможността да избирам, не бих живяла в Англия. Обичам да пътувам и да посещавам нови места, но предпочитам да се завръщам в родината си.

Довършете изречението: „Този курс беше полезен, защото...“

-Защото беше едно предизвикателство и ме направи по-уверена и ме мотивира да продължа да преподавам с още по-голямо желание за работа!
 

Как разбрахте за квалификационния курс?
- За конкретния квалификационен курс разбрах от интернет. След като спечелихме проекта от Еразъм+ трябваше да намерим информация за съответните квалификационни курсове и след коснултация със специалисти в областта на предлагане на такива квалификационни курсове, и подбор и анализ на това, което се предлага във Великобритания попаднах на Lake School of English in Oxford.

Как протече?
- В продължение на две седмици работихме в много малка група като сутрешните сесии на курса бяха посветени на английски език, като втори чужд език, а следобедните сесии бяха посветени на методологията на преподаване на английски и на общообразователни предмети на английски език, като в следобедните часове бяхме разделени според нивото и според вида на училището, в което преподаваме, тоест аз бях в група с преподаватели, които работят в средно училище. Сесиите бяха много приятни, интерактивни, работхме с материали, разработени от нашите преподаватели, тоест ние за първи път работихме с конкретни упражнения, техники, като имахме възможност да дискутираме нивото на трудност, адекватността на упражненията за съответните възрастови групи, дали са подходящи за часовете, дали са подходящи съответно за общообразователните предмети, които преподаваме, по какъв начин бихме могли да ги интегрираме и т.н.

Практика ли са подобни курсове във Великобритания?
- Да! Много образователни центрове предлагат квалификационни курсове за преподаватели, но от там идва и трудността да подберем тези центрове, които предлагат наистина високо качество на предлаганите образователни услуги, и затова съм изключително доволна, че успях да попадна на този езиков център в Оксфорд, който е с изключително висока атестация от Британския съвет. Тогава, когато идбираме курс във Великобритания специално бихме могли да се доверим на атестацията, която ежегодно се провежда от страна на Британския съвет по 15 пункта за качество и всеки курс съответно трябва да приложи каква е оценката за съответната година на образователната институция, дадена му от Британския съвет, така че това много ми помогна да подбера правилния курс от многото предлагани в цяла Великобритания.
 


С какво Ви беше най-полезен?
- Практическата страна на курса, възможността да работим с материали, които всъщност липсват в методическата работа на българския учител, тъй като ние можем да разполагаме с много добра текстова база и научна литература, но на българското училище му липсва разработена методология за прилагане на съвременните методи и изисквания за развиване на умения за по-добро и по-адекватно адаптиране на материала към нуждите на ученика и всъщност тези знания да бъдат не само с цел повишаване на общата култура, а и по-добри умения на ученика.

Какво Ви впечатли най-много в процеса на обучение?
- Позитивността на преподавателите и желанието им непрекъснато да чуят нашето мнение. Тоест поведението им като част от екипа, а не като хора, които са носители на езика и оттам насетне носители на едно по-добро самочувствие за ползването на езика. Напротив, през цялото време те искаха да чуят нас, да се позоват на нашия опит, за да могат да обменят информация с нас, изключително позитивното отношение от страна на ръководството на Lake School, които през цялото време се интересуваха дали ние получаваме това, за което сме отишли – необходимото високо ниво на подготовка, което за мен първо беше изненада, второ създаде една много приятна комуникация.

Какво е мнението Ви за преподавателите във Великобритания?
- В допълнение, преподавателите в училището са не само обучители на учители, но те преподават и английски език на ученици от цял свят на различни нива и освен това една от преподавателките ни е и специалист, който подготвя и съответно атестира преподаватели по английски език, които се готвят за полагане на изпит за получаване на CELTA сертификат, което означава че тази преподавателка наистина е на много високо ниво, защото този сертификат се издава от University of Cambridge и всъщност това е сертификат, който удостоверява правото на един учител да преподава английски език в световен мащаб.
 


Какво от наученото ще приложите в работата си със своите ученици?
- Надявам се, че доста от нещата, които отработихме там в даден момент ще мога да ги приложа. Практическите умения, различните техники на усвояване на материала, работа с различни типове интелиигентност и съответно упражнения, които са адаптирани, за да бъдат интересни на хора с по-различен начин на възприемане на информацията.

Каква е следващата стъпка от проекта?
- Следващата стъпка е реализиране на наученото и по-нататъшно подобряване на качеството на работа и съответно стремеж към продължаване на обучението. На следващ етап ще бъдем обучени и ще имаме възможност да посетим курсове, които са свързани с използването на информационни технологии, използвани в съвременната класна стая.

Какви места и забележителности посетихте по време на престоя си?
- По време на престоя си, освен Оксфорд, емблематично място, успях да посетя и двореца Бленъм, родното място на Уинстън Чърчил, изключително добре запазен и функциониращ замък, в момента собственост на дванадесетия дюк. Освен това имах възможността да посетя Лондон. Изключително съм щастлива, че успях да видя инсталацията, посветена на 100-годишнината от започването на Първата световна война, която беше открита на 11 ноември и която всъщност символизираше жертвите на Великобритания в Първата световна война - над 100 хиляди мака, изобразяващи една река от кръв.

Споделете впечатлението си от кухнята? Любимо ястие?
- Имах удоволствието да живея в семейство, което не предлага традиционна английска кухня, така че този път не успях да си избера любимо типично английско ястие, а залагах на международната кухня.
 


Имаше ли нещо, което Ви липсваше в Англия?
- Хубавото, слънчево време.

Какви хора срещнахте в Англия?
- Много интересни. В курса имаше двама нигериици, учители, мъж и жена. За мен беше изключително интересно да общувам с тях, освен англичаните, разбира се, и испанците, които бяха по това време в училището. За мен срещата и запознанството с нигерийците беше бонус към цялостното преживяване. Изключително съм щастлива от това ново запознанство и приятелство.

Различни ли са от нас – българите?
- Да, със сигурност. Това, което за пореден път ми прави впечатление е колко по-ориентирани са към здравословния начин на живот. Много по-малко хора пушат и много по-голям процент от хората карат колело. Те се придвижват по този начин не само заради допълнителното физическо натоварване, а и за удобство, но със сигурност колелото е неизменна част от ежедневието на средностатистическия англичанин, независимо от климатичните условия.

Бихте ли живяла в Англия?
- Със сигурност. Аз съм космополит, така че бих се чувствала навсякъде добре, ако около мен са хората, на които държа. Това е също много важно. При всяко едно такова пътуване, при всеки един такъв опит човек има нужда да сподели това, което е научил и тогава, когато има с кого да го сподели наученото наистина придобива смисъл.
 


Довършете изречението: „Този курс беше полезен, защото...“
- ...защото отново имах възможността да предизвикам себе си, отново имах възможността да се запозная с интересни хора, отново разбрах, че независимо от това колко знаеш, винаги има какво още да научиш.