Проект "1000 Стипендии" е национален конкурс за ученици на фондация „Комунитас“, който се провежда всяка година, а неговата цел е да се стимулират ученици от основно и средно образователно ниво в България, които демонстрират интерес към учението, талант в сферата на обществените, естествените науки и изкуството и желание за бъдещо личностно развитие.

За учебната 2014-2015 год. в ЧПГЧО „ЧЕЛОПЕЧ“ носителка на стипендия на фондацията е Рени Вълчева от 10 “Б“ клас. Рени кандидатства с проект по биология в екип с г-ца Камелия Савова, преподавател по Биология и Химия в гимназията.
 

 
Кампанията „1000 стипендии“ на фондация „Комунитас“ се провежда в два етапа, като регламентът на проекта допуска да се кандидатства с различни учебни предмети от всички области на науката и изкуствата. В рамките на първия етап кандидатите представят есе по една от зададените теми, автобиография и препоръки, изготвени от наставника по проекта в съответната предметната област. Успешното представяне предоставя възможност да се спечелят четири вида стипендии: основна, изключителна – за която кандидатът трябва да приложи и допълнително разработен личен проект в съответната учебна област, поощрителна и специална за добрите проекти, които не са класирани за основна или изключителна стипендия. Вторият етап представлява интервю, в което кандидатите защитават своите идеи, което се осъществява по телефона за основна стипендия и в офиса на фондацията за т.нар. изключителна стипендия.

За сериозната си заявка за изключителна стипендия със своя проект „История на топографската анатомия – Поуки за бъдещето“ и успешното защитаване на задълбочеността на знанията и уменията си Рени Вълчева получи специална стипендия за отлично представяне.

Стипендията на фондация „Комунитас“ се състои от финансова част, изплащана през цялата учебна година, достъп до професионални консултации в интернет платформата „Общество 1000 стипендии“ и кредит за книги, както и стимули за техните учители-наставници.

Кандидатстването за учебната 2015-2016 година за „1000 стипендии“ започва още от февруари 2015 год., а участници по проекта са ученици от VI до XI клас.
 
ЧПГЧО „ЧЕЛОПЕЧ“
 










 
Как разбрахте за квалификационния курс?
-За тези квалификационни курсове знаем от доста време и кандидатстваме за такова финансиране по европейски проекти за поредна година. Но, ако досега го правехме като отделни физически лица и ставахме бенефициенти в индивидуални квалификационни курсове по програмата „Коменски“, то от началото на тази календарна година се заговори за програмата „Еразъм +“ на ЕС, в която физическите лица могат да са участници, но осъществяват участието си само посредтвом организации, институции, органи или групи, които организират подобни дейности.

Всички знаехме за новата програма, но не бяхме обсъждали вариант за кандидатстване чрез ЧПГЧО като институция. Когато един ден Димитринка Арнаудова изказа гласно предимствата от едно такова участие. Не трябваше да ни убеждава дълго, защото всички бяхме убедени в правотата й. Диди беше „катализаторът“, който задвижи и доведе процеса по кандидатстване по проекта до успешен край. От близо 200 (ако не се лъжа) подадени проектни предложения от образователни институции в България, само 15 училища са одобрени за финансиране и едно от тях е нашето, благодарение на Диди Арнаудова.

И така, на 20-и октомври моят курс постави началото на изпълнението на проекта.



Как протече?
-Курсът беше доста интензивен и напълно оправда очакванията ми. За мен беше важно да „сверя часовника си“, така да се каже – трябваше да се убедя, че това, което правя в училище за моите ученици, отговаря на изискванията за качествено и адекватно на европейските образователни стандарти, образование.

Практика ли са подобни курсове във Великобритания?
-Такива курсове се предлагат от образователни институции не само във Великобритания, а и в други страни, членки на Европейския съюз. За мен като преподавател по английски език е важно и особено полезно това, че има курсове в Англия, защото така черпя знания от носителите на езика, което не ми се случва често в България (освен на учебените семинари).

С какво Ви беше най-полезен?
-Първо, в личен план, ме зареди с позитивизъм и неповторими преживявания и емоции, които все още ме владеят с пълна сила, а аз ще се постарая да не ме напуснат никога.
-Второ, в чисто професионален аспект, ме обогати откъм идеи и различни модели за прилагане на нови методи и техники на преподаване в съвременната класна стая.

Какво Ви впечатли най-много в процеса на обучение?
-Вниманието и чистото, искреното и неподправено отношение на преподавателите в Академията. Отдадеността и нестихващата енергията, с които работят в класните стаи не само с учителите, които се обучават, но и с учениците, които подготвят, за да се явяват на сертификатни изпити на по-късен етап.
 



Какво е мнението Ви за преподавателите във Великобритания?
-Не мога да дам обобщаващ отговор на този въпрос, защото нямам наблюдение върху всички учители в Англия. Но тези, с които имах възможността да работя, мога да ги опиша със следните думи – страхотни професионалисти и невероятни личности.

Какво от наученото ще приложите в работата си със своите ученици?
-Всъщност, благодарение на семинари и курсове, които вече бях преминала преди да отида в Скарбъро, се оказа, че аз вече ползвам някои от моделите на преподаване, върху които беше поставен акцентът на курса. Но, се заредих с много и различни идеи, с които да обогатя и разнообразя уроците на моите ученици.

Каква е следващата стъпка от проекта?
-Следвайки заложените в проекта точки за отчитане на резултатите от мобилността, предстоят ред процедури, сред които най-належащи за момента са:
Да изготвя материал за регионалната преса, бюлетина на компанията-собственик на гимназията и националната специализирана преса;
Да представя пред ръководството и учителите от ЧПГЧО „ЧЕЛОПЕЧ“ работата в курса чрез презентация.

Какви места и забележителности посетихте по време на престоя си?
-Имахме само два свободни дни за тези две седмици в Скарбъро – събота и неделя.

В съботата пътувах до гр. Йорк – така ме посъветваха колегите, които вече бяха ходили там. Видях Йоркската катедрала, която се счита за най-големият средновековен храм в Британия и най-голямата готическа катедрала в Северна Европа; разходих се по добре запазените каменни стени около старият град на Йорк и тесните му улички. Видях и известния замък-музей в Йорк.

На другия ден разгледах част от града, в който живеех вече седмица и не бях успяла да разгледам поради натоварената си учебна програма. Вървях повече от час по дължината на морския бряг в Скарбъро от северния до южния залив. Не пропуснах замъка в града, нито гроба на Ан Бронте.
 

 
Споделете впечатлението си от кухнята? Любимо ястие?
-Семейството, с което живеех през тези две седмици, ми предлагаше разнообразна и вкусна храна, която не мога да кажа, че беше типично английска. Като изключим мъфините и ябълковия пай. Не мога да кажа, че имам любимо ястие..., но ... не откавам десертите им.

Имаше ли нещо, което Ви липсваше в Англия?
-О, да! Най-много ми липсваше семейството ми.

Какви хора срещнахте в Англия?
-Всякакви – усмихнати, сърдити, нормални, странни...

Различни ли са от нас – българите?
-Поне тези, които срещнах – да, различни са. Водят по-спокоен и по-уреден начин на живот. Не изпитват стреса и напрежението от забързания начин на живот на българите.
 



Бихте ли живяла в Англия?
-В спокоен и малък град като Скарбъро – да, бих...

Довършете изречението: „Този курс беше полезен, защото...“
...защото ме обогати и в личен, и в професионален план; ... защото ме зареди с много позитивизъм и нови идеи да продължа онова, което правя, смятам успешно, вече 15 години.

На 26 септември 2014 год. по традиция ЧПГЧО „ЧЕЛОПЕЧ“ за поредна година организира тържество по случай Европейския ден на езиците. Като едно от най-реномираните езикови училища в страната, гимназията не пропусна възможността да подчертае активното си отношение в каузата да разпространи и улесни уменията на обществото да комуникира на различни европейски езици, сред които с гордост трябва да отбележим- се нарежда и българският език.
 

 
Учениците от XI клас бяха подготвили кратка програма, която имаше за цел да дообогати познанията на възпитаниците на ЧПГЧО „ЧЕЛОПЕЧ“ в сферата на европейските езици, давайки им възможността да се запознаят с интересни факти, касаещи специфичните езикови и национално-културни различия на европейските държави. И, разбира се, за да докажат за пореден път високото ниво на усъвършенствани езикови умения, отбори от различните класове премериха сили в разнообразни и интересни игри, отговарящи на техните езикови компетентности, за което бяха възнаградени според положените усилия.

Според правилата на игрите, отборите трябваше да изпълняват песни на различни езици, да образуват изречения, на изучаваните в Гимназията чужди езици, или пък да разпознават различни националности посредством техните културни и икономически белези. Класирането еше определено крез вота на съучениците-зрители, а финалът беше спечелен от отбора на XII“А“ клас.
 


Голямата изненада съпроводи финала на тържеството. Организаторите успяха да включат в състезанието и своите педагози, отправяйки предизвикателството към тях да вземат участие в последната за тържеството игра - а именно, разделени в два отбора, да разпознаят различни европейски езици, предоставени им под формата на музикални изпълнения. Спечели отборът, съставен от г-ца Георгиева, г-жа Арнаудова и г-н Мирянов. В духа на празника и учитеите не останаха невъзнаградени.

В края на учебния ден, с приповдигнато настроение в погледите на присъстващите се четеше израз на удовлетворение, което от своя страна беше най-достойната награда за отговорните за провеждането на този празник, празник, към който от години училището ни има афинитет.

Мария Искрова XI“Б“ клас
 

Националното състезание по природни науки и екология през настоящата година се проведе в гр. Видин от 31-и октомври до 3-и ноември.

На официалното откриване, което се състоя в Общинския драматичен театър, участниците бяха приветствани от началника на Регионалния инспекторат по образование, г-жа Марийка Василева. Тя пожела на всички ученици да покажат онова, което според тях е отношението на днешния млад човек към природата. Програмата продължи с разнообразна програма, подготвена от ученици от местните училища. Отлично подготвени ученици демонстрираха уменията си във всички музикални и танцови стилове.

Съставът на осемчленното жури, което имаше тежката задача да обективно да оценява разработките на учениците, се състоеше от: доц. д-р Божидар Галуцов - СУ ”Св. Климент Охридски”, проф. д-р Драгомир Янков – БАН, доц. д-р Стефан Манев - ЮЗУ ”Неофит Рилски”-Благоевград, доц. д-р Мариела Оджакова-Байтошева-СУ ”Св. Климент Охридски”, доц. д-р Румен Бостанджиев - Бургаски свободен университет, гл. ас. д-р Маргарита Кузманова-СУ ”Св. Климент Охридски”, Пламена Маринова-СУ ”Св. Климент Охридски” и Мануела Живкова-ПМГ ”Екзарх Антим І”, гр.Видин.

Председателят на журито, доц. д-р Божидар Галуцов, обясни регламента на състезанието, като специално обърна внимание на факта, че резултатите от Националното състезание по природни науки и екология са луксозен пропуск за прием във Висшите учебни заведения, т. е. учениците от XI и XII клас имат правото да използват крайните оценки на своите проекти като балообразуваща оценка за прием във ВУЗ.
 


В Националното състезание по природни науки и екология през 2014 год. участваха ученици от всички области в страната, разделени на две възрастови групи.

По традиция участие в състезанието взеха два отбора от дванадесетокласници в ЧПГЧО „ЧЕЛОПЕЧ“, ръководени от г-ца Камелия Савова–преподавател по биология и химия. Проектът на Анна Илинова и Василена Бачева–„Фиторемедиация на замърсени почви с маслодайна роза“- е свързан с пречистването на замърсени почви около хвостохранилището на Дънди Прешъс Металс Челопеч чрез свойството на маслодайната роза да извлича тежките метали, а разработката на Ивалина Червенкова и Красимира Филипова – „Знаем ли какво ядем или вредни ли са хранителните добавки“- изследва ефекта от употребата на т.нар. Е-та, част от които дори нанасят толкова сериозни поражения върху ДНК, че дори могат да причинят заболяване от рак.

Състезанието се проведе в ПМГ „Екзарх Антим I“, а първият ден бе посветен на изложението на т.нар. постерна сесия. Всеки отбор представи по интересен и атрактивен начин идеята на своя проект, а журито оценява ученическите разработки чрез сложна парадигма, в която определено място имат различните компоненти на проекта.

В неделя всички проекти бяха защитени публично пред изпитната комисия под формата на презентации. Участниците се стараеха техните презентационни умения да се фокусират върху оригиналност, изобретателност и задържане на вниманието и интереса на публиката. Това бе и последният етап в състезанието.

Същия ден се проведе официалната церемония по награждаването на проектите и закриването на състезанието.
 


Проектът на Анна и Василена завоюва второ място в състезанието и съответстваща оценка Отличен (6.00). Проектът бе отличен и със Специалната награда на публиката за най-атрактивно представяне в постерната сесия. Проектът на Ивалина и Красимира също попадна сред призьорите и бе оценен също с отлична оценка (5.50).

С резултатите от усилената работа по своите разработки момичетата от гимназията официално са приети във Висши учебни заведения в цялата страна в специалностите, свързани с природните науки и екологията. Успехите на учениците пряко са свързани с извънкласните ангажименти, които поеха г-ца Камелия Савова, която ръководи проектите и осигури научното и техническото им обезпечаване, както и на преподавателите по история, физика и изобразително изкуство–Димитринка Арнаудова, Марийка Динекова и Диана Харалампиева, които съдействаха за естетическото оформяне на разработките.

След закриването на състезанието всички участници и ръководители имаха възможност да посетят забележителностите в град Видин. Впечатление ни направи най-вече средновековната крепост „Баба Вида“ и старинните сгради на този емблематичен за българската история град.

В понеделник отборите отпътуваха от гр.Видин, удовлетворени от постигнатите резултати и въодушевени от приятните емоции, съпътствали всеки момент от състезанието.
Василена Бачева-XII клас
 

На 10 юни, три дни преди обявените срокове, Министерството на образованието и науката оповести резутатите от проведените през май държавни зрелостни изпити. От анализа на МОН ясно се откроява тенденция на покачване на средния брой точки по отделните предмети в последните три години. Повишил се е и броят на зрелостниците, заявили желание да положат изпит по по биология и здравно образование, философия и английски език, за сметка на традиционно високия брой зрелостници, избрали география и икономика.










По традиция зрелостниците на ЧПГЧО „ЧЕЛОПЕЧ“ избират като втори задължителен зрелостен изпит между английски език, история и цивилизация и география и икономика. Тази година обаче двама зрелостници положиха изпит по биология и здравно образование и химия и опазване на околната среда.

Анализът от представянето на Випуск 2014 в Челопеч за пореден път потвърди тенденцията, всяка година дванадесетокласниците да постигат много високи резултати на матурите, което за поредна година класира училището на призово място в контекста на представянето на училищата в областта. Същевременно зрелостниците на ЧПГЧО „ЧЕЛОПЕЧ“, а заедно със съучениците си от ГПЧЕ „Алеко Константинов“ в гр. Правец и в СОУ „Христо Ясенов“ в гр. Етрополе са с най-голям принос през тази година Софийска област да се нареди сред призьорите на национално равнище.

Новият момент през настоящата година в Челопеч са ЧЕТИРИТЕ ПЪЛНИ ШЕСТИЦИ. За първи път в историята на училището зрелостниците постигат толкова голям брой пълни отлични оценки, също така и за първи път в историята на училището един зрелостник постига две пълни шестици.

Стойо Тетевенски от XII“А“ клас постигна отличен 6.00 по български език и литература и по история и цивилизация. Отличното представяне на Стойо Тетевенски не е изненада за неговите учители и съученици, като се имат предвид множеството победи и призови класирания, които той постигна на различни национални и международни състезания и олимпиади, връх в което е постигнатите от него пълни отлични оценки и съответно званието Лауреат на Националната олимпиада по история и цивилизация за 2014 год.

Компания на Стойо в групата на пълните отличници на матурите през 2014 год. му правят Мария Текерлекова от същия клас, постигнала отичен 6.00 по история и цивилизация и Радина Рашева от XII“Б“ клас, постигнала отличен 6.00 по английски език.

С тази престижна група не се изчерпват впечатяващите резултати на матурите от страна на Випуск 2014 в ЧПГЧО „ЧЕЛОПЕЧ“. Двадесет и тримата зрелостници са постигнали общо 18 отлични оценки, като, заедно с тримата пълни отличници, още трима зрелостници (Лилиана Мутафова, Христина Белишка и Борис Гърков) са постигнали по две отлични оценки.

Резултатът на матурите през 2014 год. от една страна е закономерно развитие на цялостното представяне на възпитаниците на ЧПГЧО „ЧЕЛОПЕЧ“ през годините, а от друга страна затвърди традиционното правило за изключително успешното им представяне във всички формати на външно оценяване в системата на образованието.