- Детайли
На 30 ноември 2012 год. участниците в проекта ‘Close Up: Our Voices-Our World’ (“В близък план: Нашите гласове-нашият свят”) на ACES (Академия на Централноевропейските училища) се срещнахме със заемащия поста „Директор корпоративна социална отговорност“ в DUNDEE PRECIOUS METALS INC, финансиста и фотограф Джон Хасин. Роден в Англия, но по-късно преместил се в Канада, Джон развива интереса си към фотографията още в тийнейджърските си години. Занимава се кратко с нея по време на обучението си в Уелския университет, като работи за училищния вестник. След дипломирането си, той решава да гради кариера във финансовата индустрия. Съвместно с това, Джон не забравя силата на фотографското изображение и продължава да снима и да показва работата си в местни галерии.
Още в първите моменти от нашата среща, фотографът започна да разказва за своето най-голямо увлечение. „Следвам фотоапарата си, накъдето и да ме води. Той се впуска в пътешествие и аз нямам друг избор, освен да тръгна след него“-казва с усмивка Джон Хасин. Той не само показваше своите фотографии, но и разказваше в снимки своите преживявания и чувствата, които е изпитал, докато е улавял определени моменти. Разбрахме, че снимането е много повече от просто запечатване на ситуация, която няма да се повтори, или лица, които няма да видим повече. Фотографията е израз на разбиранията и интересите на някого. Чрез нея той показва какво го влече или притеснява, на какво се възхищава, кое би искал и другите да видят. Снимките могат много по-лесно от думи да опишат вътрешното състояние на човек. Джон ни показа, че фотографията е едно незаменимо и уникално средство за комуникация и свързване между обществото и света. Тя може не само да улови хората в дадени ситуации, но и да промени съдбата им.
Пример за това е личният му проект, представен в снимки, за проказата и нейното лечение. През 2005 год. той посетил болница за лечение на проказа в Индия. Кадрите, заснел по време на престоя си, са изключително силни и говорят сами за положението и живота на болните и излекуваните от коварната болест. Макар главната му цел да е била заснемане на развитието и последиците от болестта, Джон направил множество снимки на населението, обитаващо това място, улавяйки различни аспекти от ежедневието им. За него най-удивителни били връзките и отношенията между хората, общуването между млади и възрастни.
Възхищението на фотографа от тези взаимоотношения, личеше и на снимки от посещението му в северните части на Канада и общуването с инуитите, коренни жители по крайбрежието на Арктика, и суб-арктичните части на Северна Америка. Същевременно с показването на фотографиите си, Джон ни разказваше за уникалността на тези места, които преди не бил посещавал. Да отиде там било предизвикателство за него. То се отплатило с невероятни преживявания и множество снимков материал, който сам по себе си описва живота на хората и обществата там.
Всички бяхме възхитени от езика на фотографията, за който не бяхме се замисляли преди. Видяхме как всяка една снимка носи своето значение и послание, чрез композицията или съдържанието си. Научихме много и за различните видове фотография и техниките, използвани, за да се подчертае обекта на интерес в снимката. Джон разгледа и няколко наши фотографии, които хареса и одобри, като ни насърчи да продължаваме да изразяваме себе си с правене на снимки.
Срещата ни с Джон Хасин беше както образователна, така и много интересна и вдъхновяваща. Научихме много за значението и посланието на снимката, като уникално средство за комуникация и отражение на човешкия вътрешен свят.
Радина Рашева XI“Б“клас
- Детайли
През месец юни Департамент „Англицистика“ в Нов български университет организира второто издание на конкурса за творческо писане на английски език. Тази година „Литературен конкурс за средношколци, изучаващи английски език“ се състоя в два модула–„Разказ“ и „Есе“. В надпреварата бяха проверени уменията на ученици от цялата страна да пишат разказвателен и аргументативен текст на английски език в обем до 250 думи.
На конкурса се явиха 100 ученици от гимназии от цялата страна. Авторите на 100 есета и 62 кратки разказа се състезаваха за първите места, като по регламент победителите получават грамоти, парични и предметни награди.
От името на ЧПГЧО „ЧЕЛОПЕЧ” участие взеха Мария Искрова и Мирослава Димитрова от VIII клас и Мирослава Бедрозова, Надежда Рашева, Димитринка Ненчова и Ивалина Червенкова от IX клас, които се състезаваха в раздел „Есе“.
В началото на ноември резултатите яха оповестени, а награждаването на отличилите се ученици се състоя на 16 ноември в 409 аудитория на университета.
Награди (грамота и учебни помагала) за отлично представяне в конкурса журито, съставено от университетски преподаватели, присъди на Надежда Рашева и Мирослава Бедрозова, които вече са ученички в X клас. Грамота за отлично представяне получи и гимназията.
След награждаването доц. д-р Мария Стамболиева, председател на оценяващата комисия, обсъди с участниците условията и регламента на следващия конкурс. Обсъдено беше и къде да бъдат публикувани произведенията на отличените ученици. В рамките на дискусията единодушно бе взето решение, отличените произведения да бъдат публикувани на сайта на университета и да бъде издаден малък сборник.
В рамките на академичната година ще бъде организирана „Вечер на английския език“, на която наградените участници в конкурса ще бъдат поканени да прочетат своите есета и разкази в присъствието на поканени от тях гости – съученици, приятели, учители, родители и студенти от НБУ.
Надежда Рашева-X клас
- Детайли
ЕВРОПЕЙСКИЯТ ДЕН НА ЕЗИЦИТЕ В ЧПГЧО „ЧЕЛОПЕЧ“
През изминалата седмица Европа тържествено отбеляза деня на езиковото многообразие. На 26 септември в цяла Европа се отбелязва международния ден на езиците, като съвместна инициатива и организация на Европейската комисия и Съвета на Европа.
Събитието датира от 2001 година, когато се е състояла Европейската година на езиците и тогава денят е обявен за официален ден на езиковото многообразие и се чества ежегодно.
На този ден по традиция ЧПГЧО „ЧЕЛОПЕЧ“ отбелязва Европейския ден на езиците със състезание, организирано от учениците от XI клас.
Тази година езиковото изпитание се проведе във формата на културологична викторина, състояща се три състезания, всяко от които да покаже знанията на учениците за Европа и европейските езици.
В първия кръг изискването към състезателите беше да напишат официалните езици на страните от ЕС, а вторият се проведе в две категории. Учениците от VIII и IX клас трябваше да свържат изречения с езиците, на които са написани, а за по-големите състезатели от X и XII клас задачата беше да разпознаят детски приказки, написани на английски, испански и немски език.
Във финалния кръг най-добрите отбори отговаряха на поредица от въпроси, свързани със същността и функциите на Европейския съюз. След финала резултатите показаха, че на първото място се класира XII“Б“ клас, а за техен подгласник се нареди отборът на VIII“Б“ клас.
Организаторите се бяха подсигурили с щедри и предимно сладки награди, като признание за перфектната работа, свързана с провеждането на този изпълнен с положителни емоции ден. Голямата награда за победителя беше шоколадова торта. Беше помислено и за зрителите, които се отличиха с чуждоезикова компетентност.
Стойо Тетевенски-XI“А“
- Детайли
В края на септември 2012 година Академията на Централноевропейските училища (АCES) организира петдневен семинар в град Лашко, Словения за участниците в тазгодишния проект, посветен на медийната грамотност. Основната цел на тази встъпителна среща бе да запознае участниците с темата на проекта и да ги подготви за настоящата им работа. Екипът на ЧПГЧО „Челопеч” бе представен от Димитринка Арнаудова, учител по История и цивилизация и ръководител на проекта и Мария Текерлекова от 11 клас, представител на участващите ученици.
На 24-и септември ученици и учители от всички държави, членове на ACES, бяха посрещнати в град Лашко и още същата вечер имаха възможността да се съберат в семинарната зала на луксозния хотел „ Wellness Park Lasko”, където бяха запознати с предстоящите дейности по програмата и направиха своя „първи контакт” с участниците от всички страни.
Вторият ден започна с официално откриване на проекта. Официалните представители на „Erste Foundation” и „Вчели Дом” впечатлиха всички с встъпителните се речи, с които поздравиха всички участници (общо 44 проекта и 156 училища от 16 европейски държави) и им пожелаха успешно развитие по зададените им проекти.
Екипът на ЧПГЧО „ЧЕЛОПЕЧ” работи по проекта „ Close Up: Our Voices- Our World” ( “В близък план: Нашите гласове-Нашият свят”) заедно с екипа от Gimnazija Ptuj, Словения. На тази първа официална среща участниците имаха възможност да опознаят партнъорите си, чрез интересни игри: писане на картичка до твоя нов „ ACES приятел, „ разходка в парка”, четене на вестник и още много поучителни и забавни игри.
Следващите етапи от семинара също бяха свързани с интерактивни игри, които помогнаха на учениците да се запознаят по –добре със същинската задача и мисия на “ACES”. Всяка игра беше така измислена, че да може да въздейства на отделния ученик и да го накара да се замисли и да осъзнае целта на проекта и разбира се да му даде знания и умения за нейното успешно изпълнение. Също така всеки един имаше възможност да посети по два различни семинара, като аз си избрах „ Online Civic Participation-PoliPedia” и „ B e an actor against violence”. В първия семинар направихме регистрация в сайта „ PoliPedia” и сега можем да го ползваме онлайн, когато пожелаем с учебна и занимателна цел. В другия семинар научих важни неща от живота: как да приемам различните хора около мен, как да изразявам себе си, без да се притеснявам от мнението на останалите, как да работя в екип и да помагам на хората до мен и как да различавам истината от лъжата в медийния свят.
Всички занятия и организирани игри бяха на високо ниво и бяха полезни за нас. Това е един нов, модерен и интересен начин за предаване на важна информация. След всички дейности, които запълваха изцяло времето ни от 11:00 до 17:00 часа идваше време и за забавната част от програмата на ACES. Участниците посетихме стаята за развлечение и отдих. Там имаше тенис на маса, видео игри и изработка на възглавници.
Последният семинар беше посветен на работа по проекта между училищата-партнъори и последни приготовления по проекта и настоящите задачи и дейности. Денят завърши с грандиозно парти.
На церемонията по закриването официалните гости, организаторите и екипът на хотела отправиха поздравления и благодарности към всички участници и им пожелаха успех в начинанията си. След официалната част партнъорите си взеха довиждане и се разделиха с положителни емоции и много желание за работа, защото им предстоеше среща със съучениците и колегите, на които трябва да предадат наученото и да ги спечелят за каузата на своите проекти.
Мария Текерлекова-XI”A” клас
- Детайли
НА УЧИЛИЩЕ В БРИСТЪЛ, ВЕЛИКОБРИТАНИЯ
От 2-и до 8-и септември аз (Стойо Тетевенски) и моите съученици Николета Панджерова и Борис Гърков имахме възможността да прекараме една седмица в Бристъл, Обединеното кралство, като част от International house, световна мрежа от училища за изучаване на английски език за възрастни. Обучителният курс беше нашата награда по повод първото място на Националното състезание по английски език на IH София и Асоциацията на Кеймбридж училищата в България и се осъществи благодарение на финансовата подкрепа на фирмата спонсор на училището-Челопеч Майнинг ЕАД, които поеха пътуването и пребиваването ни в Бристъл.
По време на престоя си бяхме настанени в т.нар. host family (приемно семейство), а учебните занятия продължаваха между 9 и 12:30 ч. всеки ден. В часовете научихме доста лексика, но освен това по традиция се набляга на всички основни умения – слушане, четене, говорене, писане и граматика.
Имахме доста свободно време след часовете, което успяхме да оползотворим благодарение на перфектната информираност и туристическа инфраструктура на Англия. В понеделник прекарахме почти целия ден в Бристълския градски музей и галерия. В огромния паметник на изкуството се намират внушителни колекции експонати от Древен Египет през ценни минерали и препарирани животни до картинната галерия на последния етаж и изложбите от порцелан и сребро.
Във вторник пък посетихме Зоологическата градина – истинско животинско царство с безброй дейности, достъпни за хората – в това число влизане при самите животни като фламинго, прилепи и истинска къща, обитавана от стотици плъхове. Градината впечатлява с грижата си за животните, зеленината и множеството занимания за деца и възрастни.
До четвъртък посетихме огромния Висящ мост на Клифтън, най-старите църкви Сейнт Джеймс и Сейнт Мери Редклиф (и двете на повече от 800 г.), както и центъра на Бристъл с Милениум Скуеър, Бристълската катедрала, Куийн Скуеър, Колидж Грийн и пр.
В петък решихме да прекараме деня си в Бат – един от най-известните туристически центрове в цяла Великобритания, намиращ се под закрилата на ЮНЕСКО. Успяхме да посетим всички главни забележителности на града, част от официалната туристическа обиколка – Абатството на Бат, Римските бани (I в.), дома на първия австралийски губернатор, река Ейвън с моста Pulteney Bridge, застроен с магазини и жилищните ансамбли Royal Crescent и King’s Circus.
През седмицата имахме и други интересни случки – опитахме различни традиционни британски ястия, сготвихме таратор за нашата домакиня (който тя много хареса заради ниската калоричност) и се запознахме с изключително много забавни хора от Швеция, Италия, Южна Корея, Испания, Франция, Германия и др., с които ще продължим да комуникираме в бъдеще.
Като цяло прекарахме една изключителна седмица, в която успяхме да упражним и развием познанията си по английски език, да се докоснем до традициите на Англия и начина на живот на британците, да посетим различни и интересни забележителности в Бристъл и Бат, и да намерим нови приятели от целия свят.
Стойо Тетевенски